До 150-річчя видатної української співачки Соломії Крушельницікій
Соломія Крушельницька: неперевершена і неповторна
2022 рік для світового оперного мистецтва позначений вагомими ювілеєм: 150 років тому народилася видатна українська співачка Соломія Крушельницька
Незабутній оксамитовий голос, діапазон майже у три октави, високі професійні якості музиканта, яскрава сценічна зовнішність – все це зробило Соломію Крушельницьку унікальним явищем оперної культури межі ХІХ–ХХ століть. Її неординарний талант поціновували слухачі Італії й Німеччини, Польщі й Росії, Франції й Америки. На одній сцені з нею співали такі оперні зірки як Енріко Карузо, Маттіа Баттістіні, Тіто Руффа. Знамениті диригенти Артуро Тосканіні, Клеофонте Кампаніні, Леопольдо Муньоне наперебій кликали її до співпраці.
Саме завдяки Соломії Крушельницькій «Баттерфлай» Джакомо Пуччині і сьогодні ставиться на оперних сценах світу. Доленосним виконання головних партій співачкою стало і для інших творів. Її дебютні виступи в «Саломеї» Ріхарда Штрауса, «Лорелеї» і «Валлі» Альфредо Каталані подарували славу цим творам і внесли їх до постійного оперного репертуару.
Її нагороджували епітетами «неперевершена», «єдина», «неповторна», «незрівняна». Один із найяскравіших італійських поетів кінця ХІХ – початку ХХ ст. Габрієле Даннунціо присвятив Крушельницькій «Поетичний спомин», який згодом поклав на музику композитор Ренато Броджі:
«Вона опустила очі додолу,
У винятковій тиші
Здалося відкриються безкрайні простори.
О! А якщо назавжди під несподіваним громом
Ми можемо залишитися німі?
Повільно Вона підіймає очі,
Відкриває вуста конвульсивні й безкровні,
Чую перші слова незвичайні,
Що падають, як краплі крові,
від рани, яка кровоточить».
(переклад – А. Г.)
Соломія Крушельницька листувалася з видатними діячами української культури: Іваном Франком, Миколою Лисенком, Василем Стефаником, Ольгою Кобилянською; завжди виконувала українські народні пісні у концертах, ніколи не поривала зв’язки зі своєю батьківщиною.
Крушельницьку жодного разу не запросили співати на сцені київського оперного, хоча вона листувалася з адміністрацією театру протягом кількох років. Однак у цьому парадоксі була певна закономірність. Ту ж таки долю «незапрошених» мали інші відомі українські артисти: солістка Віденської опери Іра Маланюк і неперевершений вагнерівський тенор, соліст шведської королівської опери Модест Менцинський.
В ролі Чіо-Чіо-сан в опері Джакомо Пуччині «Мадам Баттерфлай»
Окрім містечок і сіл Західної України Соломія співала в Одесі на сцені місцевої опери у складі усе ж таки італійської трупи. Хороше ставлення одеситів до неї й італійського колективу зумовлювалося присутністю в місті великої кількості італійців, які не просто проживали в Одесі, а й багато зробили для розвитку музичної культури «південної Пальміри».
Працюючи у Великому та Маріїнському театрах протягом кількох років Соломія Крушельницька опанувала опери Петра Чайковського і з великим успіхом виконувала їх.